Prawa Pacjenta
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do:
1. Świadczeń zdrowotnych
- Które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.
- Które są natychmiast udzielane ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
- Które udzielane są z należytą, starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne.
- Przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej.
2. Uzyskania informacji
- O swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
- Która zostanie przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym np. Małżonkowi, członkowi rodziny, osobie bliskiej.
3. Wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych
- Którą wyrazisz po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia i leczeniu.
- Którą w przypadku zabiegu operacyjnego, zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko wyrazisz w formie pisemnej.
4. Tajemnicy wszelkich informacji z Tobą związanych.
5. Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
6. Poszanowania intymności i godności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych, w tym:
- Obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
- Wyrażenia zgody na uczestnictwo innych osób przy udzielaniu Ci świadczeń zdrowotnych (badaniach, konsultacjach lekarskich, zabiegach, operacjach itp.).
7. Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, w tym:
- Kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.
- Dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
8. Dostępu do dokumentacji medycznej.
- Dotyczącej twojego stanu zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie przez Ciebie upoważnionej, np. do wglądu lub w formie kopii albo odpisu.
9. Zgłoszenia sprzeciwu.
- Wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
10. Opieki duszpasterskiej.
- W czasie pobytu w szpitalu, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub opiekuńczo-leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym czy hospicjum.
11. Przechowywania rzeczy wartościowych.
- Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie.